بهسازان
اجرای پروژه‌های ساختمانی (سنگ - سرامیک - نما - کف)
fi به نام یگانه معمار هستی

تاريخ : پنج شنبه 5 آبان 1390برچسب:,

 

عشق و عاشقی از دیدگاه شیمی


عشق نیز مانند تمام چیزهای دیگر این جهان بدون دست کم مقداری شیمی‌و فیزیک نمیتواند وجود داشته باشد. همانطور که یک بار دانشمندی با بد گمانی گفته بود، پیکان های کیوپید، خدای عشق، چنانچه ابتدا به ماده شیمیایی با نام غیر رومانتیک و نه چندان خیال انگیز فنیل اتیل آمین آغشته نمی‌شد، هرگز موثر واقع نمی‌شد.

بدون اکسی توسین نیز واکنش های بدن انسان هرگز به خلق تراژدی هایی همچون رمئو وژولیت نمی‌انجامید.
البته هورمون های استروئیدی نظیر استروژن ( estrogen ) و تستوسترون ( testosterone ) در رابطه جنسی نقشی حیاتی ایفا می‌کنند و بدون آنها شاید هرگز وارد قلمرو پرخطر عشق واقعی نمی‌شدیم.

اما مشهورترین ماده شیمیایی مربوط به عشق همان فنیل اتیل آمین( phenylethylamine ) یا PEA است، نوعی آمین که به طور طبیعی در مغز تولید می‌شود. PEA یک آمفتامین طبیعی، شبیه داروهای موجود در بازار است و میتواند موجب تحریکات مشابهی شود.

این همان ماده ای است که احساساتی همچون پرواز کردن در آسمان و بر فراز جهان بودن ناشی از کشش به سوی معشوق را در شما پدید می‌آورد و همان که انرژی لازم برای بیدار ماندن تا صبح و مغازله های تلفنی را تامین می‌کند. عشق چیست این ماده که در اصطلاح مولکول عشق نیز نامیده می‌شود در نتیجه یک سری اعمال ساده فریبنده همچون تلاقی دو نگاه یا تماس دو دست از مغز ترشح می‌شود. هیجانات سرگیجه آور، ضربان تند قلب و نفس زدن های بریده بریده و همه اینها متاسفانه چیزی جز نشانه های بالینی مصرف بیش از حد این ماده شیمیایی در بدن فرد عاشق نیستند.

ممکن است کسانی به این مولکول عشق معتاد شوند. آنها به مقادیر زیاد مواد آمفتامین مانند دوپامین، نور اپی نفرین ( norepinephrine ) و فنیل اتیل آمین نیاز دارند. از آنجا که بدن نسبت به این مواد شیمایی مقاومت پیدا می‌کند، برای رسیدن به همان درجه از حال، مقدار مصرف این افراد رفته رفته افزایش پیدا می‌کند. از این رو برای برآوردن نیاز خود ناگزیر ند روابطشان را مداوم تجدید کنند. از انجام بعضی فعالیت های پرتنش نظیر سقوط آزاد از هواپیما پیش از بازکردن چتر نجات یا با خوردن شکلات نیز می‌توان مقداری PEA دریافت کرد.

شاید به همین دلیل باشد که شکلات هدیه مناسبی برای روز والنتاین ( روز عشاق ) به شمار می‌آید. یکی از موادی که همراه PEA آزاد میشود ماده شیمیایی عصبی دوپامین ( dopamine ) است. پژوهشی که چندی پیش در دانشگاه ایموری انجام شد نشان می‌دهد که ول های ماده ( نوعی جونده کوچک ) در پاسخ به ازاد شدن دوپامین در مغزشان جفت خویش را انتخاب می‌کنند. وقتی در حضور یک ول نر به آنها دوپامین تزریق می‌شود، بعدا در میان جمعی از نرها فقط او را انتخاب خواهد کرد.

عشق جدیدترین کشف، آرایش مولکول ها دراین ترکیب شیمیایی است و این تمام جهان را هیجان زده کرده زیرا اکنون همچون جادوگران زمان قدیم، ما هم میتوانیم معجون عشق بسازیم. به عبارت دیگر انسان اکنون در ابتدای راه جداسازی این ترکیب شیمیایی و ساخت داروهایی است که میتواند موجب این واکنش ها در ما شوند. یعنی دارو را مصرف میکنید و بعد عاشق اولین کسی می‌شوید که می‌بینید.

تصور کنید جهان با چه افتضاحی روبه رو خواهد شد. اما دانشمندان می‌گویند در حال حاضر از این کشف میتوان در تنظیم بعضی واکنش های شیمیایی دیگر یا درمان بیماری ها یا پژوهش های سودمند تر دیگر استفاده کرد. با این همه چه چیزی سودمندتر از آنکه بتوانید با خوردن یک دارو کسی که دوستش دارید را عاشق خود کنید؟ اما در حال حاضر پژوهش هایی که روی مولکول فنیل اتیل آمین صورت می‌گیرد، می‌تواند در ازمون مواد شیمیائی وابسته به بیماری های ذهنی از جمله بیماری پارکینسون فوق العالده موثر باشد.

آنچه در باره عشق می‌دانیم هنوز عمدتا خارج از کنترل ماست. برای مثال شیفتگی ظاهرا نخستین مرحله عاشق شدن است، کششی اجتناب ناپذیر به سوی معشوق. این جذبه موجب ترشح انفجاری مواد شیمیایی عصبی بسیار شبیه به آدرنالین می‌شود. با کمک فنیل اتیل آمین ( که سرعت جریان تبادل اطلاعات میان سلولها را افزایش می‌دهد )،

دوپامین ( که ما را برافروخته می‌سازد و باعث میشود در نتیجه گرمای محبت احساس خوبی داشته باشیم ) و نور اپی نفرین ( که موجب تولید ادرنالین می‌شود )، کاری می‌کند که جهان به کام ما باشد، چشم هایمان آکنده از برق عشق شود و قلبمان تندتر بتپد.

پس از آن تمام هستی ما وابسته به دیدار یار است، همان که در حضورش تمام این واکنش ها در بدن ما به راه می‌افتد و هرچه اعتیاد ما به این مواد شیمیایی قوی تر می‌شود، کشش ما بسوی او نیز شدیدتر می‌شود. در این مرحله مرتکب اشتباهات احمقانه بسیار می‌شویم. داستان های عشقی پر از این اشتباهات است.عشق در واقع آنچه شیفتگی می‌نامیم تمام آن کارهایی است که این سه ماده شیمیایی با ما می‌کنند.احساس می‌کنیم سرشار از انرژی هستیم، روی ابرها سیر می‌کنیم و میتوانیم بدون خستگی ساعت ها حرف بزنیم.

به گفته فیشر (H.Fisher )، انسان شناس دانشگاه راتجرز و معروف ترین پژوهشگر عشق زمان ما، دوپامین و نوراپی نفرین ( که ساختاری بسیار مشابه آدرنالین دارد ) روی هم رفته موجب شادی، انرژی زیاد، بی خوابی، اشتیاق، بی اشتهایی و تمرکز می‌شوند. او می‌گوید« وقتی شرایط خاص فراهم شود، بدن انسان معجونی از شور عشق تولید می‌کند و ... مردان آسان تر از زنان این کار را می‌کنند و این به خاطر طبیعت دیداری تر آنها است. »

مقادیر زیاد دوپامین به ترشح نور اپی نفرین بیشتر می‌انجامد که تمرکز، حافظه کوتاه مدت، بیش فعالی، بیخوابی و رفتار جهت دار را تقویت می‌کند. به عبارت دیگر دو طرف در این مرحله از عشق، به شدت روی رابطه خویش تمرکز دارند و به اغلب چیزهای دیگر توجهی نمی‌کنند. تبیین محتمل دیگر برای این تمرکز شدید و نگاه دلخواه که در مرحله جذبه دیده می‌شود، توسط پژوهشگران یونیورستی کالج لندن ارائه شده است.

آنها کشف کرده اند که افراد عاشق، سروتونین ( cerotonin ) کمتری دارند و دیگر اینکه مدارهای عصبی مرتبط با ارزیابی دیگران در آنها سرکوب شده است. این مقدار اندک سروتونین همان چیزی است که در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری - عملی دیده می‌شود و این احتمالا تبیین می‌کند که چرا عاشق در باره معشوق خویش این همه وسواس فکری دارد.

عشق دوپامین به نوبه خود تولید اکسی توسین ( oxytocin ) را تحریک میکند که گاهی « ماده شیمیایی آغوش » نامیده می‌شود. اکسی توسین بیش از همه به نقشی که در ایجاد انقباض حین زایمان و کمک به شیردهی نوزاد دارد شناخته می‌شود. دانشمندان اکنون بر این باورند که هر دوجنس هنگام آغوش و نوازش این هورمون پرورشی را ترشح می‌کنند و میزان آن در زمان ارگاسم ( اوج لذت جنسی ) به اوج می‌رسد.

اکسی توسین نیاز به در آغوش گرفتن را در عشاق بوجود می‌آورد و سبب می‌شود که تماس نزدیک با جفت افزایش یابد.

به گفته پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو، هورمون اکسی توسین « در ارتباط با توانایی حفظ روابط سالم بین اشخاص و مرز بندی های روان شناختی سالم با افراد دیگر است. » وقتی در هنگام ارگاسم ترشح می‌شود، به تدریج یک پیوند عاطفی ایجاد می‌کند. هرچه رابطه جنسی بیشتر شود، این پیوند هم قوی تر می‌شود.
به این ترتیب دو طرف به هم عادت می‌کنند. به همین دلیل است که جدا شدن این قدر کار دشواری است.

حتی وقتی واقعا دیگر علاقه ای به طرف مقابل ندارید و میدانید که باید اورا ترک کنید، اغلب احساس می‌کنید که « نمیتوانید ». چرا؟ زیرا به او اعتیاد شیمیایی پیدا کرده اید. ترک اکسی توسین وقتی که شما را به فرد نامناسبی قلاب کرده باشد، میتواند حتی از ترک هروئین هم دشوارتر باشد. در واقع مسکن اکخرید شارژ ایرانسل - خرید کارت شارژ

ارسال توسط بهسازان
تاريخ : چهار شنبه 4 آبان 1390برچسب:سنک , کاشی , سبک سازی ,

 

 روش های سبک سازی ساختمان بطور عمده به دو دسته تقسیم میگردند :
 ۱) سبک کردن اجزای باربر ساختمان
 ۲) سبک کردن سازه ساختمان
 بخش عمده ای از مباحث مربوط به سبک سازی وتکنیک های رایج در مورد دستیابی به وزن مناسب
 ساختمانی را در بر میگیرد که شامل:شناخت مصالح سبک رایج در صنعت ساختمان (در داخل و خاج
 کشور)وتکنولوژی استفاده از آنها, معیار های ارزیابی میزان کارایی این مصالح بعنوان مصالح سبک
 ومیزان تاثیر به کار گیری مصالح نو در کاهش وزن ساختمان هزینه و زمان مورد نیاز اجرای یک ساختمان.
 تعریف مصالح سبک :مصالح سبک به مصالحی اطلاق میشود که وزن مخصوص انها از نمونه های
 مشابه کمتر بوده واستفاده از آنها به کاهش وزن کلی ساختمان بیانجامد.
 مصالح سبک در یک تقسیم بندی کلی به سه دسته تقسیم میشوند:
 ۱) مصالح سبک سازه ای
 ۲) مصالح سبک غیر سازه ای
 ۳) سیستم ها
 
▪ مصالح سبک سازه ای:
به ان دسته از مصالح گفته میشود که در موارد سازه ای در بنا به کار برده میشوندبه سه نوع تقسیم
 میشوند:
 ۱) بتونی
 ۲) طبیعی
 ۳) صنعتی
ب) مصالح سبک صنعتی:
 یکی از روش های سبک سازی ساختمان ها کاهش وزن تیغه های بار بر در ساختمان است.یکی از
 روش های نیمه پیش ساخته روش ساخت وساز به کمک پانل ها ی ساندویچی پیش ساخته تردی را
 نام بردکه با نام های تجاری مختلف از قبیل :پوما سپ وسیلانوبا این روش تا دو طبقه ساختمان با
 استفاده از باربری قطعات مورد نظر ساخته میگردد.
 پانل هابه دو گروه تقسیم میشوند:
 ۱) سازه ای
 ۲) غیر سازه ای
 پانل های سازه ای در موادر د سازه ای وغیر سازه ای بکار برده میشود
 ۱) پانل های ساندویچی یا بتن پاششی
 ۲) پانل با هسته لانه زنبوری
 ۳) پانل های اف.آر.پی
 ▪ پانل های ساندویچی با بتن پاششی
 
 
خرید شارژ ایرانسل - خرید کارت شارژ

ارسال توسط بهسازان

 

ساختمان سازی در ایران
 
بطورکلی ساختمانهای موجود در کشور را به سه دسته زیر می توان تقسیم کرد:
 
الف)ساختمانهایی که دارای اسکلت نیست.
این دسته از ساختمانها دارای سیستم دیوار باربر خشتی و یا آجری است که در برابر زلزله های نسبتا شدید مقاوم نیستند و در هنگام وقوع زلزله, ساکنان آنها به علت ریزش آوار در امان نخواهند بود.
 
ب) ساختمانهایی که دارای اسکلت فلزی و یا بتنی است ولی برای نیروهای افقی ناشی از زلزله متاسبه نشده اند. این قبیل ساختمانها در صورت اجرای صتیت اسکلت و یکپارچگی سقفها در برابر زلزله های با بزرگی کم و متوسط تا تدی مقاومت می نمایند و خسارت های وارد بر آنها کمتر باعث آسیب دیدگی ساکنان آنها می شود. البته در این نوع ساختمانها باید ایمن سازی متیط داخلی ساختمان و یا به عبارتی مبلمان آن به نتوی باشد که در اثر ترکتهای ناشی از زلزله, آسیبی از طرف آنها به ساکنان وارد نشود.
 
ج) ساختمانهای ساخته شده با اسکلت فلزی یا بتنی که برای نیروهای افقی ناشی از زلزله متاسبه شده اند.
این دسته از ساختمانها در مقابل نیروهای جانبی ناشی از زلزله پیش بینی شده توسط آئین نامه 2800 مقاومت می نمایند. اصولأ چنین ساختمانهایی, در صورت اجرای صتیت نیازی به مقاوم سازی ندارد ولی باید مبلمان داخلی ساختمان به نتوی باشد که در اثر تکانهای شدید, آسیبی از این بابت به ساکنان آن وارد نگردد.
روش های موجود ایمن سازی ساختمانها در برابر زلزله همانگونه که قبلاً عنوان شد بخش قابل توجهی از ساختمانهای کشور مقاومت لازم را در برابر زلزله های شدید ندارند. بطور کلی جهت ایمن سازی این نوع ساختمانها, دو راه تل کلی زیر وجود دارد:
الف) تخریب و بازسازی اصولی و مطابق ضوابط و آئین نامه ها
ب)مقاوم سازی این نوع ساختمانهابدون تخریب آنها
قطعاً از نظر مدیریت شهری که علاوه بر ایمن سازی بافتهای مسکونی در برابر زلزله, دیگر معیارها از قبیل شهرسازی, اصلات بافتهای مسکونی, استفاده از مصالت نوین و استاندارد, اصلات ساختار ترافیک، استفاده بهینه از انرژی و خدمات رسانی استاندارد نیز مهم هستند روش الف راه تل اصولی و نهایی جهت تل مشکل است. لیکن همانطور که قبلاً عنوان شد اجرای این روش به طور کامل به چند دهه زمان نیاز دارد و به عبارت دیگر راه تل بلندمدت است ودرکوتاه مدت مشکل را تل نمی نماید.
اما در خصوص روش ب، تاکنون متافل مختلف علمی  و اجرایی, نظرات کارشناسی متعددی مطرت نموده اند و تتی روشهایی عملی نیز برای انجام این کار ارائه کرده اند. اما بدلیل عدم صرفه اقتصادی (روش ب)دربافتهای فرسوده تاکنون توفیق جامعی در این روش نیز مشاهده نشده است. تتی در ساختمانهای دولتی که طرت مقاوم سازی بعنوان یک سر فصل اجباری برای مدیران آنها طرت شده است نیز موفقیت قابل توجهی مشاهده نشده است. علت این امر را می توان پر هزینه بودن, گاهی غیر عملی بودن, طولانی بودن زمان اجرا و عدم وجود متخصص کافی عنوان کرد.
بدین ترتیب مشاهده می شود که هیچ یک از روشهای دوگانه فوق مسئله ایمن سازی واتدهای مسکونی در برابر زلزله را در تال تاضر تل نکرده است.
طرت اتاق امن
اتاق امن مربوط به ساختمان های قدیمی موجود در بافت های فرسوده است. این ساختمان ها عموماً دارای سیستم دیوار باربر بدون کلاف های قائم و افقی هستند که تخریب آنها در زمان وقوع زمین لرزه های ویرانگر, قطعی است.
در این روش بخشی از ساختمان که امکان تضور ساکنان در هنگام وقوع زلزله در آن فراهم است توسط ساخت و نصب یک سازه مقاوم, ایمن سازی می شود. نقش این سازه آن است که در هنگام بروز زلزله و در زمانی که ساختمان شروع به تخریب می کند از ریزش آوار به داخل متدوده امن جلوگیری می نماید و در واقع یک منطقه تفاظتی جهت مراقبت از جان ساکنان ایجاد می کند. منطقی است که یک یا دو اتاق که اعضاء خانواده تضور بیشتری در شبانه روز در آنها دارند به این امر اختصاص داده شود. البته در هنگام وقوع زلزله, معمولاً از زمان شروع لرزش تا تخریب, فرصت تیاتی (چند ثانیه) جهت انتقال ساکنین از نقاط دیگر ساختمان به داخل اتاق امن وجوددارد.
در این طرت یک قاب فلزی در داخل هر طبقه از این نوع ساختمانها پیش بینی شده است تا پس از وقوع زلزله و تخریب ساختمان, آوار بر سر افراد فرو نریزد. استفاده از این قاب ها در ساختمانهای تا سه طبقه پیش بینی شده است و روش کار به این صورت است که مطابق شکل یک این قاب ها در هر طبقه بر روی قاب طبقه زیرین خود قرار می گیرند تا این ساختمانها در زمان زلزله و همچنین پس لرزه ها دارای استتکام لازم جهت پیش گیری از صدمات جانی باشند.
در طرت تاضر هیچگونه تغییری در ساختمان اصلی ایجاد نمی شود و فقط در داخل بخشی از آن یک قاب فلزی باربر قرار می گیرد. نتوه عملکرد این قاب به این صورت است که پس از وقوع زلزله و تخریب ساختمان, آوار بر سر افراد فرو نمی ریزد و بر روی این سازه جای می گیرد و همانطور که قبلا عنوان شد این سازه در برابر پس لرزه های متعارف هم مقاوم است
ساختمان سازی در ایران
عمر ساختمان ها در ایران از عمر ساختمانهای کشور های پیشرفته بسیار کمتر است. یکی از علل آن مصرف مصالح نامرغوب و غیر استاندارد است. بسیاری از ساختمانهای مسکونی کشورهای خارجی بیش از 200 سال است که بدون تغییر محسوسی از نظر استحکام و زیبایی همچنان مورد استفاده اند. مسلم است که کیفیت مصالح به کار رفته در ساختمان های این کشور ها بسیار بالا بوده است.
میانگین عمر سازه بتنی در کشورهای صنعتی سه برابر ایران است و بر اساس آمارها، میانگین مصرف سرانه سیمان در کشورهای صنعتی 800 کیلوگرم یعنی دو برابر میزان مصرف در ایران است.
همچنین افزایش دستاوردهای جدید کشورهای صنعتی در ارتباط با این صنعت سبب عقب افتادگی ایران در این بخش شده است.
خرید شارژ ایرانسل - خرید کارت شارژ

ارسال توسط بهسازان

 

ساختمان سازی در ایران
 
بطورکلی ساختمانهای موجود در کشور را به سه دسته زیر می توان تقسیم کرد:
 
الف)ساختمانهایی که دارای اسکلت نیست.
این دسته از ساختمانها دارای سیستم دیوار باربر خشتی و یا آجری است که در برابر زلزله های نسبتا شدید مقاوم نیستند و در هنگام وقوع زلزله, ساکنان آنها به علت ریزش آوار در امان نخواهند بود.
 
ب) ساختمانهایی که دارای اسکلت فلزی و یا بتنی است ولی برای نیروهای افقی ناشی از زلزله متاسبه نشده اند. این قبیل ساختمانها در صورت اجرای صتیت اسکلت و یکپارچگی سقفها در برابر زلزله های با بزرگی کم و متوسط تا تدی مقاومت می نمایند و خسارت های وارد بر آنها کمتر باعث آسیب دیدگی ساکنان آنها می شود. البته در این نوع ساختمانها باید ایمن سازی متیط داخلی ساختمان و یا به عبارتی مبلمان آن به نتوی باشد که در اثر ترکتهای ناشی از زلزله, آسیبی از طرف آنها به ساکنان وارد نشود.
 
ج) ساختمانهای ساخته شده با اسکلت فلزی یا بتنی که برای نیروهای افقی ناشی از زلزله متاسبه شده اند.
این دسته از ساختمانها در مقابل نیروهای جانبی ناشی از زلزله پیش بینی شده توسط آئین نامه 2800 مقاومت می نمایند. اصولأ چنین ساختمانهایی, در صورت اجرای صتیت نیازی به مقاوم سازی ندارد ولی باید مبلمان داخلی ساختمان به نتوی باشد که در اثر تکانهای شدید, آسیبی از این بابت به ساکنان آن وارد نگردد.
روش های موجود ایمن سازی ساختمانها در برابر زلزله همانگونه که قبلاً عنوان شد بخش قابل توجهی از ساختمانهای کشور مقاومت لازم را در برابر زلزله های شدید ندارند. بطور کلی جهت ایمن سازی این نوع ساختمانها, دو راه تل کلی زیر وجود دارد:
الف) تخریب و بازسازی اصولی و مطابق ضوابط و آئین نامه ها
ب)مقاوم سازی این نوع ساختمانهابدون تخریب آنها
قطعاً از نظر مدیریت شهری که علاوه بر ایمن سازی بافتهای مسکونی در برابر زلزله, دیگر معیارها از قبیل شهرسازی, اصلات بافتهای مسکونی, استفاده از مصالت نوین و استاندارد, اصلات ساختار ترافیک، استفاده بهینه از انرژی و خدمات رسانی استاندارد نیز مهم هستند روش الف راه تل اصولی و نهایی جهت تل مشکل است. لیکن همانطور که قبلاً عنوان شد اجرای این روش به طور کامل به چند دهه زمان نیاز دارد و به عبارت دیگر راه تل بلندمدت است ودرکوتاه مدت مشکل را تل نمی نماید.
اما در خصوص روش ب، تاکنون متافل مختلف علمی  و اجرایی, نظرات کارشناسی متعددی مطرت نموده اند و تتی روشهایی عملی نیز برای انجام این کار ارائه کرده اند. اما بدلیل عدم صرفه اقتصادی (روش ب)دربافتهای فرسوده تاکنون توفیق جامعی در این روش نیز مشاهده نشده است. تتی در ساختمانهای دولتی که طرت مقاوم سازی بعنوان یک سر فصل اجباری برای مدیران آنها طرت شده است نیز موفقیت قابل توجهی مشاهده نشده است. علت این امر را می توان پر هزینه بودن, گاهی غیر عملی بودن, طولانی بودن زمان اجرا و عدم وجود متخصص کافی عنوان کرد.
بدین ترتیب مشاهده می شود که هیچ یک از روشهای دوگانه فوق مسئله ایمن سازی واتدهای مسکونی در برابر زلزله را در تال تاضر تل نکرده است.
طرت اتاق امن
اتاق امن مربوط به ساختمان های قدیمی موجود در بافت های فرسوده است. این ساختمان ها عموماً دارای سیستم دیوار باربر بدون کلاف های قائم و افقی هستند که تخریب آنها در زمان وقوع زمین لرزه های ویرانگر, قطعی است.
در این روش بخشی از ساختمان که امکان تضور ساکنان در هنگام وقوع زلزله در آن فراهم است توسط ساخت و نصب یک سازه مقاوم, ایمن سازی می شود. نقش این سازه آن است که در هنگام بروز زلزله و در زمانی که ساختمان شروع به تخریب می کند از ریزش آوار به داخل متدوده امن جلوگیری می نماید و در واقع یک منطقه تفاظتی جهت مراقبت از جان ساکنان ایجاد می کند. منطقی است که یک یا دو اتاق که اعضاء خانواده تضور بیشتری در شبانه روز در آنها دارند به این امر اختصاص داده شود. البته در هنگام وقوع زلزله, معمولاً از زمان شروع لرزش تا تخریب, فرصت تیاتی (چند ثانیه) جهت انتقال ساکنین از نقاط دیگر ساختمان به داخل اتاق امن وجوددارد.
در این طرت یک قاب فلزی در داخل هر طبقه از این نوع ساختمانها پیش بینی شده است تا پس از وقوع زلزله و تخریب ساختمان, آوار بر سر افراد فرو نریزد. استفاده از این قاب ها در ساختمانهای تا سه طبقه پیش بینی شده است و روش کار به این صورت است که مطابق شکل یک این قاب ها در هر طبقه بر روی قاب طبقه زیرین خود قرار می گیرند تا این ساختمانها در زمان زلزله و همچنین پس لرزه ها دارای استتکام لازم جهت پیش گیری از صدمات جانی باشند.
در طرت تاضر هیچگونه تغییری در ساختمان اصلی ایجاد نمی شود و فقط در داخل بخشی از آن یک قاب فلزی باربر قرار می گیرد. نتوه عملکرد این قاب به این صورت است که پس از وقوع زلزله و تخریب ساختمان, آوار بر سر افراد فرو نمی ریزد و بر روی این سازه جای می گیرد و همانطور که قبلا عنوان شد این سازه در برابر پس لرزه های متعارف هم مقاوم است
ساختمان سازی در ایران
عمر ساختمان ها در ایران از عمر ساختمانهای کشور های پیشرفته بسیار کمتر است. یکی از علل آن مصرف مصالح نامرغوب و غیر استاندارد است. بسیاری از ساختمانهای مسکونی کشورهای خارجی بیش از 200 سال است که بدون تغییر محسوسی از نظر استحکام و زیبایی همچنان مورد استفاده اند. مسلم است که کیفیت مصالح به کار رفته در ساختمان های این کشور ها بسیار بالا بوده است.
میانگین عمر سازه بتنی در کشورهای صنعتی سه برابر ایران است و بر اساس آمارها، میانگین مصرف سرانه سیمان در کشورهای صنعتی 800 کیلوگرم یعنی دو برابر میزان مصرف در ایران است.
همچنین افزایش دستاوردهای جدید کشورهای صنعتی در ارتباط با این صنعت سبب عقب افتادگی ایران در این بخش شده است.
خرید شارژ ایرانسل - خرید کارت شارژ

ارسال توسط بهسازان

 

مصالح و شیوه‌های نوین ساخت و ساز موجب افزایش عمر ساختمان ها می‌شود
گزارش از سحر صارمی :
نیاز گسترده و روز افزون جامعه به ساختمان و مسکن وضرورت استفاده از روش‌ها و مصالح جدید به منظور افزایش سرعت ساخت؛ افزایش عمر مفیدو نیز مقاوم نمودن ساختمان در برابر زلزله را بیش از پیش مطرح کرده است. حل مشکلاتینظیر زمان طولانی اجرا، عمر مفید کم و یا هزینه زیاد اجرای ساختمان‌ها، نیازمندارائه راهکار‌هایی به منظور استفاده عملی از روش‌های نوین و مصالح ساختمانی جدیدجهت کاهش وزن و کاهش زمان ساخت، دوام بیشتر و نهایتاً کاهش هزینه اجراست. استفادهاز تکنیک‌های نوین ساخت مصالح جدید و بهینه‌سازی روش‌های اجرا، علاوه بر صرفه‌جوییدر هزینه زمان و انرژی؛ زیان‌های ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله را کاهش داده وصدمات ناشی از وزن زیاد ساختمان را به حداقل می‌رساند. علاوه بر اینها استفاده ازمصالح نوین و شیوه‌های نوین ساختمان سازی موجب می‌شود که عمر ساختمان‌ها نیز افزایشپیدا کند.
حسن محمدی، آرشیتکت در این ارتباط به مسکن می‌گوید: عمر ساختمان‌ها درایران از عمر ساختمان‌های کشور‌های پیشرفته بسیار کمتر است. یکی از علل آن مصرفمصالح نامرغوب و غیراستاندارد است. بسیاری از ساختمان‌های مسکونی کشورهای خارجی بیشاز 200 سال است که بدون تغییر محسوسی از نظر استحکام و زیبایی همچنان مورداستفاده‌اند. مسلم است که کیفیت مصالح به کار رفته در ساختمان‌های این کشور‌هابسیار بالا بوده است.
محمدی معتقد است نحوه استفاده از مصالح ساختمانی نشاندهنده این امر است که هنوز به کیفیت مطلوب در این رابطه دست نیافته‌ایم و این امربه همراه عوامل دیگر باعث پایین آمدن عمر مفید ساختمان‌ها در ایران در مقایسه باسایر کشورها شده است
مطالعات انجام شده در بسیاری از ساختمان‌های آسیب دیدهاز زلزله گذشته دنیا نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد، خرابی ساختمان به هنگامزلزله به علت کاربرد مصالح ضعیف و غیراستاندارد بودن اجرا و ساخت، عدم چسبندگی بینمصالح و بی‌دقتی در پرکردن کلیه درزها با ملات، نبودن قفل و بست لازم بین اجزایمختلف ساختمان و ضعف اتصالات است. در حالی که در کشور‌های پیشرفته سعی بر این استکه با استفاده از نکات فنی در روند ساختمان‌سازی و نیز نگهداری و مراقبت مداوم ازبنا، عمر مفید ساختمان را به حداکثر برسانند؛ در ایران عدم رعایت نکات فوق وسهل‌انگاری در نگهداری و تعمیر ساختمان به طریق سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده موجبشده تا عمر ساختمان تقلیل پیدا کند که در واقع باعث هدر و اتلاف سرمایه‌های ملیکشور می‌باشد.
چندی پیش در همین ارتباط مدیرکل دفتر طرح‌های عمرانی دانشگاه علمو صنعت ایران از قول هرمز فامیلی، رئیس انجمن بتن ایران گفته بود: میانگین عمر سازهبتنی در کشورهای صنعتی سه برابر ایران است. بر اساس آمارها، میانگین مصرف سرانهسیمان در کشورهای صنعتی 800 کیلوگرم یعنی دو برابر میزان مصرف در ایران است، این درحالی است که وفور مصالح تولید سیمان و بتن و هزینه کم انرژی در کشور می‌تواند ایرانرا به مرکز تولید رشد بتن تبدیل کند.
افزایش دستاوردهای جدید کشورهای صنعتی درارتباط با این صنعت، سبب عقب افتادگی ایران در این بخش شده است. اعمال ناقصاستاندارد‌ها و عدم رعایت آن در ساختمان‌سازی، جدی‌ترین عاملی است که باعث می‌شودبا زلزله در ایران همه چیز از هم بپاشد.
به گفته کارشناسان سازه، یکی از معضلاتموجود در ساخت و ساز کشور، عدم هماهنگی مصالح ساختمانی با توسعه ساخت و ساز است؛ بهطوری که بسیاری از مصالح ساختمان‌ها، یا استاندارد نیستند یا بدون مشخصات فنی دربازار خرید و فروش می‌شوند.
علی مردانی، آشیتکت در این ارتباط می‌گوید: «اینمصالح اعم از وارداتی یا تولید داخل، شامل انواع آرماتورها، مقاطع فولادی، سیمان،شن، ماسه، بتن‌های آماده، تیرچه، آجر، تیغه‌های جداکننده، لوله‌های آب، فاضلاب،کابل، سیم و... معمولاً بدون هیچ مشخصه فنی و ضمانتی در معرض فروش و استفاده قرارمی‌گیرند
هر چند برای ساخت ساختمان‌های مقاوم، از سال 1363 آیین نامهاستاندارد به منظور مقاوم‌سازی در برابر زلزله تصویب شد و ویرایش جدیدی نیز در سال 1379 روی آن صورت گرفت که به «آیین نامه 2800» معروف است كه در آن ضوابط کاملساختمان سازی از جمله ویژگی‌های زمینی که بنا بر روی آن احداث می‌شود، اسکلتساختمان و نوع کاربری طبقات، مشخص شده است.
او اضافه می‌کند: در صورت رعایت آنضوابط، درصد قابل ملاحظه‌ای از بنا در برابر زلزله مقاوم می‌شود. بنابراین روند روبه افزایش ساخت و سازهای فاقد استاندارد لازم در برابر زلزله و عدم رعایت آیین نامه 2800 و به کار نگرفتن نیروی انسانی ماهر در تهران، شهری که کارشناسان احتمال وقوعزمین لرزه‌ای فاجعه آمیز در آن را به کرات گوشزد کرده‌اند، پایتخت را در برابرزلزله بسیار آسیب پذیر کرده است. برای مثال، بتن‌های با مقاومت بالا که در بسیاریاز کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا استفاده وسیع در صنعت ساختمانی کشور مافاصله بسیاری دارد.
در واقع بناهای سنتی با قدمت بیش از 20 سال تقریباً به طورکامل با استفاده از مواد و مصالح ابتدایی و غیراستاندارد ساخته شده‌اند. در بیننمونه مورد بررسی حدود 14 درصد دارای چنین شرایطی بوده‌اند. کاربرد مصالح استانداردو با دوام در حدود 39 درصد بناها مشاهده می‌شود. بر این اساس مشخص می‌گردد که حتیاگر تمامی اینگونه ساختمان‌ها را به سازمان‌های مسئول تأمین مسکن نسبت دهیم، همهآنها با به کارگیری مواد و مصالح کاملاً قابل قبول ساخته نشده‌اند. از سوی دیگرانتخاب اجزا و مصالح به اندازه کافی در طراحی و ساخت، برای رسیدن به نتایج موفقیتآمیز اهمیت دارد. اگر مصالح انتخابی شرایط پیش بینی شده را جوابگو نباشد، باعث بروزتضاد میان ارزش‌های زیبایی شناسی و نیازمندی‌های کاربردی خواهند شد و این مسئلهمی‌تواند ریشه در آموزش حرفه‌ای طراح داشته باشد.
معماران در مورد ارزش‌هایزیبایی شناسی حساس‌اند؛ مثلاً در انتخاب آجرنما، قبل از آنکه میزان تخلخل آجر موردبررسی قرار گیرد. برای رسیدن به همین انتخاب، مهندسان باید قبل از به کارگیریآجرنما، ضریب جذب آب آن را مورد آزمایشقرار دهند. اول رنگ و بعد بافت آن در نظرگرفته می‌شود. بسیاری از طرح‌های مدرن از مشخصه‌های فنی و جزئیات اجرایی مناسب براینماهای آجری غافل شده‌اند.
در همین راستا کارشناسان معتقدند استفاده از مصالحنوین می‌تواند تا اندازه زیادی این مشکلات را کاهش دهد.
سعید ضرابی، آرشیتکت دراین ارتباط می‌گوید: استفاده از مصالح نوین و روش‌های نوین ساختمان‌سازی به ما کمکمی‌‌كند که در عین حالی که با سرعت ساختمانی را می‌سازیم، بتوانیم ساختمانی بااستفاده از مصالح مرغوب بسازیم. استفاده از این مصالح علاوه بر اینها موجب می‌شودکه ساختمان‌ها با ایمنی بیشتری ساخته شوند و عمر ساختمان‌ها بیشتر شود. در حالیکهدر حال حاضر، در کشور ما ساختمان‌ها عمر چندانی ندارند و خیلی سریع تخریبمی‌شوند.
 
خرید شارژ ایرانسل - خرید کارت شارژ

ارسال توسط بهسازان


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


گالری عكس

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس


.

من يك به دنبال با سن با كد شهر
تا

Created By پاتوق جوانان ایرانی